Fordomme om kviklån: Sande eller falske ?

Fordomme om kviklån

Begrebet kviklån bliver ofte omtalt negativt i medierne. Det virker dog ikke til, at den negative vinkling fra mediernes side har virket. Flere og flere danskere benytter sig af muligheden for at tage et kviklån. Tilbage i 2010 tog 7.420 danskere et kviklån, hvilket samlet gav lån for i alt 37 mio. kr. Dette tal var i 2015 vokset til 527 millioner fordelt på 172.485 forskellige lån. En voldsomt stigning på hele 490 millioner svarende til 1.324% (kilde:Business.dk).

Men hvilke af fordommene er noget sludder og hvad er der noget om?

Den høje ÅOP

Årlige omkostninger i procent, også kendt som ÅOP, skal ifølge kreditaftaleloven og prismærkningsloven være oplyst i forbindelse med de øvrige oplyste låneomkostninger. Kravet blev oprindelig stillet for at sikre kunden et bedre overblik når der skulle sammenlignes forskellige lån.

Det at sammenligne ÅOP ved kviklån med almindelige længerevarende lån giver dog et forvrænget billede som kunde. For da ÅOP sammenligner lån på årsbasis, vil kviklån med god grund få en høj ÅOP, da de maksimalt har en varighed på 3 måneder. Det vil sige at omkostningerne ganges op så de kan indgå i sammenligningen med de længerevarende lån.

Det svarer til at ville leje et sommerhus et par uger, men så få oplyst prisen for at leje sommerhuset i et helt år. Så vil prisen selvfølgelig virke utroligt høj. Derfor er ÅOP en dårlig måde at sammenligne kviklån på, men modsat et godt redskab til de langsigtede lån. Så myten om de tårnhøje ÅOP omkostninger er altså ikke helt sand.

Kviklånsudbyderne låner til alle

Myten om at udbyderne af kviklån er uansvarlige og låner ud til enhver, er heller ikke helt sand. Ved modtagelse af en ansøgning om lån, er der en række kriterier, der skal opfyldes, før lånet tages i betragtning til at blive godkendt. Der ligger hermed en grundig vurdering bag.

De generelle krav er dog ikke lige så høje som i banken, så man kan mere korrekt sige at udbyderne af kviklån, godkender til “flere” fremfor “alle”. Eksempelvis skal der hos flere udbydere af kviklån ikke stilles sikkerhed med henblik på at få godkendt lån. Dog er det meget vigtigt for udbyderne, at få overblik over om låntageren er i stand til at betale pengene tilbage.

Derfor laver alle udbydere kreditvurdering af nye ansøgere og eksisterende kunder. Jf. §7 c, er det i Danmark lovpligtigt at vurdere ansøgerens tilbagebetalingsevne. Dette er ikke blot for ansøgerens eget bedste. Det faktum at udbyderne af kviklån taber penge på dårlige betalere er med til at stille krav til nuværende samt potentielle kunder.

Her er et eksempel på hvilke krav og kriterier man som låner skal opfylde:

Låntager af långiver vurderes kreditværdig
Låntager har et gyldigt NemID
Låntager har dansk CPR-nummer
Låntager har en dansk folkeregisteradresse
Låntager er mindst 21 år

Samtidig undersøges det om du som ansøger om lånet er registreret i følgende:

RKI (Experian)
KreditStatus (Experian II)
Debitor Registret

Dette eksempel er fra Lendon.dk. Læs nærmere om flere krav og vilkår på deres side om lånevilkår.

Branchen er svær at gennemskue

Branchen for kviklån har fået ry for, at svindle hvor det er muligt. Branchen generelt er fremstillet som uærlig, og selskaberne som pengegriske der blot er klar til at udnytte deres næste offer. Dette er dog langt fra sandheden.

Der har tidligere været enkelte tilfælde med udbydere af kviklån, der bevidst har skjult omkostninger ved deres lån. Dette omhandler dog en meget lille procentdel, og den slags svindlere vil kunne findes i de fleste brancher.

I stedet har branchen øget deres fokus på kundetilfredshed. Der har været fokus på øget dialog og god kundeservice, hvilket har vist sig at være vejen frem for størstedelen af udbyderne. Den forbedrede kundeservice har været med til at få fjernet tvivlen hos flere potentielle ansøgere, hvilket kan ses på den stigning i lån, der omtales i starten.

Et andet bevis på at branchen forsøger at gøre sig mere gennemskuelig, er indførelsen af Ankenævnet for Finansieringsselskaber. Det er et privat ankenævn, der er godkendt af erhvervs- og vækstministeriet . Dette ankenævn er med til at give låntagere en bedre mulighed for at klage over udbyderne af kviklån, hvis dette ønske skulle blive aktuelt.

Der er hermed ingen af ovenstående fordomme om kviklån og branchen der kan siges at være sande.