Gode sparetips til din virksomhed

Paper and computer on desk

Er du ejer af en nystartet virksomhed, kan det være svært at skaffe nødvendig kapital til de fremtidige målsætninger og visioner. Du har nok ikke mulighed for at sætte en stor del af din indtjening til side, da den dækker over mange af dine leveomkostninger.

Af denne årsag har vi her lavet en kort liste over pengebesparende tips, de fleste nye virksomheder kan tage til sig.


Ansæt medarbejdere med lidt eller ingen erfaring

Dette tip kan være lidt tricky at udføre, hvis du ikke er påpasselig. Det handler nemlig om at finde en god mellemvej, og ansætte medarbejdere der er i stand til at udføre deres job tilfredsstillende,  uden at de kan forlange en skyhøj løn.

Du skal altså finde de uslebne diamanter blandt de nyuddannede, da de ikke kan kræve de samme lønninger, som dem der har været på arbejdsmarkedet i noget tid.

 

Tænk over dine samarbejdsaftaler

Hvis din virksomhed dagligt sender breve eller pakker, enten til kunder eller samarbejdspartnere, kan det anbefales at investere i en pakke- eller brevvægt.

Ved at veje dine pakker og breve, har du mulighed for at tilmelde dig en forsendelsesordning. Det kræver nemlig at du kender vægten på dine forsendelser, da prisen pr. pakke afhænger af vægten på pakken.

Dette vil spare din virksomhed for store summer, da en fast aftale er billigere end at aflevere pakkerne på et postkontor.

 

Er du i tvivl om et køb, så drop det

Dette er nok det mest universelle tip, og kan bruges af alle typer virksomheder.

Har virksomheden virkelig brug for den nyeste udgave af Office-pakken? Eller er det nødvendigt for den daglige drift at købe skriveblokke i to forskellige farver?

Tænk alle dine indkøb gennem, så undgår du at købe noget, som virksomheden ikke får gavn af.

 

Delt kontorplads og brugt inventar er vejen frem

Er din virksomhed i udvikling, men stadig for lille til at leje et kontorlokale, kan kontorfællesskaber anbefales.

Dette vil naturligvis medføre nogle underliggende risici, men er især en farbar mulighed, specielt hvis du har en tæt forretningsforbindelse du kan dele det med. Eksempler på risici kan være manglen på respekt fra den anden part, eller støjniveauet i delte kontorlandskab.

Et andet godt sparetip i forbindelse med delte kontorlokaler, er at købe brugte borde og stole via nettet. Kontorzonen er et godt sted at starte.

 

Husk rabatten!

Et simpelt men meget effektivt råd, er at spørge efter rabat. Du vil ikke få en rabat hver gang du handler med en leverandør, men ved at spørge og derefter lade som om at du ikke er interesseret, vil dine chancer for en besparelse øges gevaldigt.