Pas godt på din firehjulede ven

ny-bil-foraarFor de fleste danskere, er bilen en af de vigtigste genstande i dagligdagen. Transportmidlet er absolut en nødvendighed, for at blive fragtet fra arbejde, til ugentlig pilates og videre til familiefødselsdag. Mange børnefamilier, såvel som par, har endda ofte to af de firehjulede parkeret i indkørslen.

Alle er vi påpasselige med vores kære eje, men ofte skal der synlige skader til, før at vi laver en u-vending til det nærmeste værksted og får det fikset. Det er de færreste der er opmærksomme på de usynlige skader, der ofte volder de synlige. Formentlig er det også de færreste, der smider sig ned på deres blege dansker knæ og får tjekket undervognen.

Skader på undervognen, herunder rust, er nok den største trussel, der afgører hvornår din bil bliver kategoriseret til skrot. Det kan derfor være snedigt at se din bil efter i sømmene, således du sikrer en længere levetid samt øger værdien ved et videresalg.

Rust er din værste fjende

Ønsker du at minimere antallet af værkstedsregninger, skal du både tage hånd om rust i lak og undervogn. Det kan sætte sine klare spor, hvis du ikke er opmærksom. Så hvis du vil sikre at din bil har en lang levetid, er det vigtigt at du har fokus på potentiel rust.

Rust har normalt en rødlig-orange farve, men kan også være sort. Du er ikke i tvivl, når din bil er blevet ramt af rust, da den markante farve betyder, at det nemt kan ses. Det er dog ikke ændringen i farven der skaber problemerne for dig og din firhjulede ven, men derimod det rusten gør ved metallet.

Biler består i høj grad af metal, og rust giver dermed store vanskeligheder. Metallet bliver skrøbeligt, og med tiden vil det berørte område rive sig løs. Bilen går altså med andre ord langsomt i opløsning, hvis du ikke anvender rustbeskyttelse.

Så ofte skal du pleje din bil

Sne, regn og slud skaber en hel del fugt, som giver rust de bedste betingelser for at brede sig. Særligt i det kolde vinterhalvår, hvor vejene saltes jævnligt, er meget led mod din bil.
Snavs holder på fugten og skaber grobund for rust, derfor er det vigtigt med grundig pleje.

Uanset om du har en splinterny slæde eller en oldgammel blikspand, så er det en god idé, at få lavet en undervognsbehandling. Hvis ikke du får udført en regelmæssig rustbehandling, vil de rustne dele fortærer sig på levetiden, og rusten vil med tiden trænge gennem undervognen.

Det er individuelt fra bil til bil, hvor ofte de har brug for en behandling. Det afhænger nemlig af bilens pris, alder, mærke samt dit kørselsmønster. Har du eksempelvis en helt ny Tesla , der kommer direkte fra fabrikken, så er den muligvis allerede undervognsbehandlet, og du kan roligt vente, før den igen trænger. Har du derimod overtaget din mors gamle Berlingo, så er det formentlig en god ide, at få tjekket op på bilens tilstand.

Du skal også være opmærksom på

Du kan med fordel for pengepungen droppe de dyre vaske. Der er ingen grund til at spilde penge på dyre bilvaske, snup den billigste vask en gang om måneden, den klare helt fint en god overfladevask. Brug i stedet knofedt, og skrub bilen godt igennem med håndkraft to til fire gange om året, for at komme helt i bund med skidt og snavs.

Følgeskaderne ved at køre din motor tør for olie kan være katastrofale. For hver 1000 km, bør du derfor kontrollere oliestanden i motoren. Mangler bilen olie anbefales det, at den olie, som påfyldes har samme kvalitet som den olie, der er beskrevet i bilens instruktionsbog.

Når din bil synes fortæller det ikke noget om fremtidig brug, kosmetiske fejl eller rustangreb. Syn af et køretøj vurdere tilstanden på kontroltidspunktet, og kan derfor ikke tilsidesættes med en brugtbiltest eller lignende. I forbindelse med køb af en brugt bil, er det en god ide at få lavet ovenstående, for at undgå uforudsete problemer.